5 טעויות של מציגים. האם אתם עושים אותן?

עודכן ב: 6 פבר 2019

בניגוד לשחקנים, מציגים בדרך כלל לא מקבלים ביקורות על הצגתם בעיתון למחרת בבוקר. אפילו במצגת משעממת ביותר הקהל המנומס מוחא כפיים גם אם לא הקשיב לאף מילה. זה אולי מביא לנו הקלה מידית - אף אחד לא זרק עלינו עגבניות - אבל, מצד שני, אנחנו אף פעם לא בטוחים מה עבד בהצגה שלנו ומה לא.

על מנת למנוע מכם את משחק הניחושים, הנה חמישה דברים שאסור בשום פנים ואופן לעשות בפרזנטציה. אם רק תיישמו את הדברים האלה, תחסכו מעצמכם את הכישלון הבא.


___________________________________

מה אתם רוצים שאנשים ילמדו או יבינו מהפרזנטציה שלכם?

תשאלו את עצמכם את השאלות האלה לפני שאתם

מתחילים לחבר את הפרזנטציה הבאה שלכם.

___________________________________

1. המציג שלא מאורגן

אם אתם לא מגדירים היטב את מטרות הפרזנטציה שלכם, רוב הסיכויים שתלכו בכיוון לא נכון והקהל יתהה מה בדיוק אתם רוצים ממנו. מה אתם מנסים להשיג? מה אתם רוצים שאנשים ילמדו או יבינו מהפרזנטציה שלכם? מה אתם רוצים שאנשים יעשו? תשאלו את עצמכם את השאלות האלה לפני שאתם מתחילים לחבר את הפרזנטציה הבאה שלכם. (דוגמאות מפורטות להגדרת המטרות של המצגת תמצאו במדריך שלי שאותו ניתן להוריד בחינם כאן.)


2. המציג שחושב שהוא במרכז

זאת אחת המלכודות הנפוצות: יש אנשים שאוהבים להופיע בפני הקהל ושואבים הרבה ריגוש ואנרגיה מכך. אנשים כאלה לעתים שוכחים שהפרזנטציה הזאת היא לא מופע יחיד שמטרתו להראות את עצמכם לאנשים. היזהרו מנרקיסיזם ומגישה מתנשאת כלפי קהל המקשיבים שלכם. זכרו שלא אתם אלא הקהל צריך להיות במרכז תשומת הלב במהלך הפרזנטציה.


3. המציג שמציף

אם הכנתם את הפרזנטציה היטב ועשיתם מחקר מעמיק בנושא, סביר להניח שהפכתם למומחים בתחום עליו אתם עומדים לדבר. זה מצוין אך מסוכן גם יחד. אל תשכחו שאתם צריכים להוביל את הקהל צעד אחר צעד אל תוך הנושא. אין מטרה להציג להם את כל מה שאתם יודעים. זכרו להגביל את המידע לכמות שניתנת לעיכול בזמן הנתון. אחרת אתם עלולים להציף אותם ביותר מידי חומר וכך לא תשיגו כלום. (ראו סעיף מס' 1)


4. המציג שמצטער

הרבה פעמים תרגישו שלא התכוננתם כפי שהייתם רוצים להתכונן. לעתים גם תעשו טעויות במהלך הפרזנטציה. לעולם אל תתנצלו ואל תסבירו סיבות לטעות. פשוט תקנו את עצמכם והמשיכו הלאה. אם תתחילו להסביר להם כמה אתם מצטערים ולמה שלא הספקתם להתכונן ולבדוק את כל העובדות, אתם רק תעמיקו את הרושם מהטעות. תישארו מפוקסים בנושא ופשוט המשיכו הלאה.

_________________________

תחשבו על השאלות מראש. תכינו תשובות.

חזרו על השאלות מהקהל כדי שכולם ישמעו ויבינו מה הייתה השאלה.

__________________________


5. המציג שפוחד משאלות

אם אתם מכירים את הנושא ואת הקהל שלכם (ואתם צריכים להכיר את שניהם), אתם צריכים להיות מסוגלים לחזות מראש חלק גדול מהשאלות שיכולות להישאל. תכינו תשובות מראש. כבדו את השואלים אפילו כשהשאלות לא נראות לכם רלוונטיות. נסחו את השאלות שוב במילים שלכם כדי לוודא שהבנתם את השאלה וענו עליה. תמיד תוודאו שכולם שמעו והבינו את השאלה. (במיוחד אם דיברתם במיקרופון. כי הרי לשואלים אין מיקרופון ואחרים פשוט לא שומעים אותם) אל תפחדו להודות שאתם לא יודעים משהו. אם אתם צריכים לחשוב על מנת לענות, קחו חצי דקה ותחשבו לפני שאתם עונים: זה עדיף מלהציף את אנשים או לתת תשובה חסרת מיקוד. שימו לב שלעתים מישהו מהקהל יכול לעזור לכם לענות על השאלה: להביא דוגמה, לתת הסבר נוסף או להדגים עם הנתונים והניסיון שלו. תרשו לאנשים לענות ותתמכו בתשובות שלהם.

אשמח לענות על כל השאלות כאן:

+972-50-597-6343  taniabrosh@gmail.com

© 2020 by Tanya Brosh